Fire læreravtaler – Vg1 bygg- og anleggsteknikk, åtte læreravtaler – teknologi- og industrifag, og én læreravtale elektro og datateknologi (Vg1).
NDLA er et interfylkeskommunalt samarbeid mellom landets fylkeskommuner (utenom Oslo). Formålet med samarbeidet er kjøp og utvikling av digitale læremidler for videregående opplæring. Som et ledd i dette arbeidet engasjerer NDLA faglige ressurspersoner fra de samarbeidende fylker og skoler.
NDLAs fagredaksjon for tekniske yrkesfag ønsker å inngå læreravtaler med faglærere som kan bidra med spisskompetanse og levere faglig innhold på enkelte fagområder. En læreravtale er en avtale av begrenset omfang (inntil kr 30 000 pr. år) som kommer i tillegg til ordinær stilling på egen skole. En avtale på kr. 30 000 tilsvarer ca. 92 arbeidstimer. Avtalen kan også være av mindre omfang.
Fagressursene som det gjøres avtale om, skal leveres etter nærmere avtale med redaksjonen, men seinest 1. juni 2021.
Bidragene publiseres på ndla.no under Creative Commons-lisens CC-BY-SA: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.no
Krav til deg som søker
Du må være tilsatt i en av NDLAs samarbeidende fylkeskommuner.
Du må ha relevant utdanning, spisskompetanse på fagområdet og erfaring fra undervisning i videregående opplæring.
Søknaden
Søknadsfristen er onsdag 27. januar 2021.
Send søknaden din til NDLA v/ Anne Høgestøl (stilling@ndla.no), med kopi til leder for Bygge og bedre fag, Ole Fossgård (olefossgaard@ndla.no).
Legg ved oppdatert CV, gjerne også eksempler på læringsressurser eller undervisningsopplegg som du har utviklet selv.
4 læreravtaler – Vg1 bygg- og anleggsteknikk
Læreravtale 1: bygningsinformasjonsmodellering (BIM)
Arbeidsoppgaver
I samarbeid med redaksjonen utarbeide fagtekster og praktiske oppgaver innen BIM. Vi vil lage instruksjonsvideoer fra ulike produksjoner. Her ønsker vi hjelp til å forberede og iscenesette demonstrasjoner som NDLAs videoprodusent kan filme.
Aktuelle kompetansemål:
- planlegge og bygge en konstruksjon
- bruke digitale ressurser til å beregne, måle opp og merke etter beskrivelse og tegning
- bruke enkel tredimensjonal modellering i arbeidsoppdrag
- kommunisere og formidle budskap tilpasset ulike målgrupper
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget arbeid
Kompetansekrav
Erfaring fra bruk av DAK-/CAD-programmer, Archicad og/eller undervisningserfaring i BIM
Omfang: inntil kr 30 000
Interesserte kan ta kontakt med læremiddelansvarlig Haldor Hove, e-post haldorhove@ndla.no, mob. 99 09 09 46.
Læreravtale 2: isolering
Arbeidsoppgaver
I samarbeid med redaksjonen utarbeide fagtekster og praktiske oppgaver innen emnet isolering. Vi vil lage instruksjonsvideoer fra ulike produksjoner. Her ønsker vi hjelp til å forberede og iscenesette demonstrasjoner som NDLAs videoprodusent kan filme.
Aktuelle kompetansemål:
- planlegge og bygge en konstruksjon
- forstå og arbeide etter tegninger og beskrivelser
- kommunisere og formidle budskap tilpasset ulike målgrupper
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget arbeid
- velge og bruke materialer med hensyn til bærekraft og ulike byggetradisjoner
Kompetansekrav
Tømrer og/eller undervisningserfaring i isoleringsfaget
Omfang: inntil kr 30 000
Interesserte kan ta kontakt med læremiddelansvarlig Haldor Hove, e-post haldorhove@ndla.no, mob. 99 09 09 46.
Læreravtale 3: rør
Arbeidsoppgaver
Du skal være med på å utarbeide læringsressurser innen faget bygg- og anleggsteknikk. I arbeidet ditt vil du få oppfølging av redaksjonsteamet. Emner og oppgaver tildeles ut fra redaksjonens behov og kompetansen din. Det faglige innholdet du skal bidra med, kan blant annet være
- fagartiklerinteraktivt innhold
- manus/innhold til filmer som utarbeides i samarbeid med NDLAs eget film-team
- arbeidsoppdrag for elevene
- refleksjonsoppgaver
Bidragene dine skal være med på å dekke kompetansemålene i faget.
Kompetansekrav
Utdanning som rørlegger, og/eller undervisningserfaring i rørleggerfaget
Omfang: inntil kr 30 000
Interesserte kan ta kontakt med læremiddelansvarlig Haldor Hove, e-post haldorhove@ndla.no, mob. 99 09 09 46.
Læreravtale 4: anleggsgartner
Arbeidsoppgaver
Du skal være med på å utarbeide læringsressurser innen faget bygg- og anleggsteknikk. I arbeidet ditt vil du få oppfølging av redaksjonsteamet. Emner og oppgaver tildeles ut fra redaksjonens behov og kompetansen din. Det faglige innholdet du skal bidra med, kan blant annet være
- fagartikler
- interaktivt innhold
- manus/innhold til filmer som utarbeides i samarbeid med NDLAs eget film-team
- arbeidsoppdrag for elevene
- refleksjonsoppgaver
Bidragene dine skal være med på å dekke kompetansemålene i faget.
Kompetansekrav
Utdanning som anleggsgartner, og/eller undervisningserfaring i anleggsgarterfaget
Omfang: inntil kr 30 000
Interesserte kan ta kontakt med læremiddelansvarlig Haldor Hove, e-post haldorhove@ndla.no, mob. 99 09 09 46.
8 læreravtaler – teknologi- og industrifag
Læreravtale 1: 3D-print (Vg1)
Arbeidsoppgaver
I samarbeid med redaksjonen utarbeide fagtekster og praktiske oppgaver innen 3D-print. Vi vil lage instruksjonsvideoer fra ulike produksjoner. Her ønsker vi hjelp til å forberede og iscenesette demonstrasjoner som NDLAs videoprodusent kan filme.
Aktuelle kompetansemål:
- beskrive arbeidsgangen i en praktisk arbeidsoppgave fra idé til sluttprodukt
- bruke relevante simuleringsprogrammer for dokumentasjon, design og testing av styringssystemer innenfor elektro, hydraulikk, pneumatikk og kjemiske prosesser
- bruke programmer for 2D- og 3D-dataassistert konstruksjon (DAK) og dataassistert produksjon (DAP) til grunnleggende tegning og dokumentasjon
- anvende grunnleggende programmering av styringssystemer innenfor robotisering, automatisering og CNC
Kompetansekrav
Erfaring bra bruk av DAK-/CAD-programmer, Archicad og/eller undervisningserfaring i 3D-print
Omfang: inntil kr 30 000
Interesserte kan ta kontakt med læremiddelansvarlig Haldor Hove, e-post haldorhove@ndla.no, mob. 99 09 09 46.
Læreravtale 2: CNC-programmering og -bruk (Vg1)
Arbeidsoppgaver
I samarbeid med redaksjonen utarbeide fagtekster og praktiske oppgaver innen CNC-programmering og -bruk. Vi vil lage instruksjonsvideoer fra ulike produksjoner. Her ønsker vi hjelp til å forberede og iscenesette demonstrasjoner som NDLAs videoprodusent kan filme.
Aktuelle kompetansemål:
- beskrive arbeidsgangen i en praktisk arbeidsoppgave fra idé til sluttprodukt
- bruke relevante simuleringsprogrammer for dokumentasjon, design og testing av styringssystemer innenfor elektro, hydraulikk, pneumatikk og kjemiske prosesser
- bruke programmer for 2D- og 3D-dataassistert konstruksjon (DAK) og dataassistert produksjon (DAP) til grunnleggende tegning og dokumentasjon
- anvende grunnleggende programmering av styringssystemer innenfor robotisering, automatisering og CNC
Kompetansekrav
Erfaring fra bruk av DAK-/CAD-programmer, Archicad og/eller undervisningserfaring i 3D-print
Omfang: inntil kr 30 000
Interesserte kan ta kontakt med læremiddelansvarlig Haldor Hove, e-post haldorhove@ndla.no, mob. 99 09 09 46.
Læreravtale 3: hydraulikk og simuleringer (Vg1)
Arbeidsoppgaver
Du skal være med på å utarbeide læringsressurser innen teknologi- og industrifag. I arbeidet ditt vil du få oppfølging av redaksjonsteamet. Emner og oppgaver tildeles ut fra redaksjonens behov og kompetansen din. Det faglige innholdet du skal bidra med, kan blant annet være
- fagartikler
- interaktivt innhold
- manus/innhold til filmer som utarbeides i samarbeid med NDLAs eget film-team
- arbeidsoppdrag for elevene
- refleksjonsoppgaver
Bidragene dine skal være med på å dekke kompetansemålene i faget.
Kompetansekrav
Utdanning innen hydraulikk/pneumatikk, og/eller undervisningserfaring i hydraulikk og/eller pneumatikk
Omfang: inntil kr 30 000
Interesserte kan ta kontakt med læremiddelansvarlig Haldor Hove, e-post haldorhove@ndla.no, mob. 99 09 09 46.
Læreravtale 4: plugging og sikring av brønner (Vg2 brønnteknikk)
Arbeidsoppgaver
Du skal være med på å utarbeide læringsressurser innen faget brønnteknikk. I arbeidet ditt vil du få oppfølging av redaksjonsteamet. Emner og oppgaver tildeles ut fra redaksjonens behov og kompetansen din. Det faglige innholdet du skal bidra med, kan blant annet være
- fagartikler
- interaktivt innhold
- manus/innhold til filmer som utarbeides i samarbeid med NDLAs eget film-team
- arbeidsoppdrag for elevene
- refleksjonsoppgaver
Bidragene dine skal være med på å dekke kompetansemålene i faget.
Kompetansekrav
Utdanning innen faget brønnteknikk, og/eller undervisningserfaring i plugging og sikring av brønner
Omfang: inntil kr 30 000
Interesserte kan ta kontakt med læremiddelansvarlig Haldor Hove, e-post haldorhove@ndla.no, mob. 99 09 09 46.
Læreravtale 5: borevæsker og barrierer (Vg2 brønnteknikk)
Arbeidsoppgaver
Du skal være med på å utarbeide læringsressurser innen faget brønnteknikk. I arbeidet ditt vil du få oppfølging av redaksjonsteamet. Emner og oppgaver tildeles ut fra redaksjonens behov og kompetansen din. Det faglige innholdet du skal bidra med, kan blant annet være
- fagartikler
- interaktivt innhold
- manus/innhold til filmer som utarbeides i samarbeid med NDLAs eget film-team
- arbeidsoppdrag for elevene
- refleksjonsoppgaver
Bidragene dine skal være med på å dekke kompetansemålene i faget.
Kompetansekrav
Utdanning innen faget brønnteknikk, og/eller undervisningserfaring i emnet borevæsker og barrierer
Omfang: inntil kr 30 000
Interesserte kan ta kontakt med læremiddelansvarlig Haldor Hove, e-post haldorhove@ndla.no, mob. 99 09 09 46.
Læreravtale 6: utstyr som brukes i brønnserviceoperasjoner (Vg2 brønnteknikk)
Arbeidsoppgaver
Du skal være med på å utarbeide læringsressurser innen faget brønnteknikk. I arbeidet ditt vil du få oppfølging av redaksjonsteamet. Emner og oppgaver tildeles ut fra redaksjonens behov og kompetansen din. Det faglige innholdet du skal bidra med, kan blant annet være
- fagartikler
- interaktivt innhold
- manus/innhold til filmer som utarbeides i samarbeid med NDLAs eget film-team
- arbeidsoppdrag for elevene
- refleksjonsoppgaver
Bidragene dine skal være med på å dekke kompetansemålene i faget.
Kompetansekrav
Utdanning innen faget brønnteknikk, og/eller undervisningserfaring i emnet brønnserviceoperasjoner
Omfang: inntil kr 30 000
Interesserte kan ta kontakt med læremiddelansvarlig Haldor Hove, e-post haldorhove@ndla.no, mob. 99 09 09 46.
Læreravtale 7: Vg2 transport og logistikk
Arbeidsoppgaver
I samarbeid med redaksjonen utarbeide fagtekster og praktiske oppgaver innen transport og logistikk. I arbeidet ditt vil du få oppfølging av redaksjonsteamet. Emner og oppgaver tildeles ut fra redaksjonens behov og kompetansen din. Det faglige innholdet du skal bidra med, kan blant annet være
- fagartikler
- interaktivt innhold
- manus/innhold til filmer som utarbeides i samarbeid med NDLAs eget film-team
- arbeidsoppdrag for elevene
- refleksjonsoppgaver
Bidragene dine skal være med på å dekke kompetansemålene i faget.
Kompetansekrav
Utdanning innen transport og logistikk, og/eller undervisningserfaring i transport- og logistikkfaget
Omfang: inntil kr 30 000
Interesserte kan ta kontakt med læremiddelansvarlig Haldor Hove, e-post haldorhove@ndla.no, mob. 99 09 09 46.
Læreravtale 8: Vg2 transport og logistikk
Arbeidsoppgaver
I samarbeid med redaksjonen utarbeide fagtekster og praktiske oppgaver innen transport og logistikk. I arbeidet ditt vil du få oppfølging av redaksjonsteamet. Emner og oppgaver tildeles ut fra redaksjonens behov og kompetansen din. Det faglige innholdet du skal bidra med, kan blant annet være
- fagartikler
- interaktivt innhold
- manus/innhold til filmer som utarbeides i samarbeid med NDLAs eget film-team
- arbeidsoppdrag for elevene
- refleksjonsoppgaver
Bidragene dine skal være med på å dekke kompetansemålene i faget.
Kompetansekrav
Utdanning innen transport og logistikk, og/eller undervisningserfaring i transport- og logistikkfaget
Omfang: inntil kr 30 000
Interesserte kan ta kontakt med læremiddelansvarlig Haldor Hove, e-post haldorhove@ndla.no, mob. 99 09 09 46.
1 Læreravtale: elektro og datateknologi (Vg1)
Læreravtale: automasjon og robotikk
Arbeidsoppgaver
Du skal være med på å utarbeide læringsressurser innen faget elektro og datateknologi. I arbeidet ditt vil du få oppfølging av redaksjonsteamet. Emner og oppgaver tildeles ut fra redaksjonens behov og kompetansen din. Det faglige innholdet du skal bidra med, kan blant annet være
- fagartikler
- interaktivt innhold
- manus/innhold til filmer som utarbeides i samarbeid med NDLAs eget film-team
- arbeidsoppdrag for elevene
- refleksjonsoppgaver
Bidragene dine skal være med på å dekke kompetansemålene i faget.
Kompetansekrav
Utdanning innen faget elektro og datateknologi, og/eller undervisningserfaring i automasjon og/eller robotikk
Omfang: inntil kr 30 000
Interesserte kan ta kontakt med læremiddelansvarlig Haldor Hove, e-post haldorhove@ndla.no, mob. 99 09 09 46.